Followers

Follow by Email

Thursday, September 15, 2011

Some Tips Untuk Diet

As-salam beauty peeps!!

Since I got a lot of emails tanya macam-macam pasal diet, rasa macam bersalah pun ada since I'm not the expertise in diet thingy. I just diet ikut suka hati saya sahaja but then it's work for me. Kalau anda rasa apa yang saya nak kongsikan ni berguna untuk anda, then you can follow my tips. Jika rasa ianya tak bagus, then please advise me so that I can re'update my entry.

I'm nasi type of person. Kalau sehari tak makan nasi rasa badan macam menggigil kelaparan. Semua orang pun tahu yang nasi adalah penyumpang karbohidrat yang paling banyak. Sila betulkan kalau saya salah. Kadang-kadang kalau makan nasik ada budu, sure 2-3 pinggan saya boleh makan. But surely itu terjadi setahun sekali sahaja. lol... Kalau tiap-tiap hari macam tu, saya tak tahu lah saya berat berapa kg.

Then, oleh kerana saya perlu makan nasi. So, saya replace pinggan nasi kepada piring. Which is, saya reduce jumlah pengambilan nasi tersebut kepada 2-3 sudu sahaja. Then, letak lauk banyak-banyak. Tapi tak dek lah banyak mana. Sekadar cukup dan muat-muat piring jer lah. Selalunya kalau makan nasi, saya ambil time lunch.

Pagi pula, saya suka makan oat + milo. Nak kenyang lagi sila lah makan pisang 2-3 biji. Pisang kan bagus untuk digestion. Selain amalan breakfast saya, saya juga amalkan makan macam ni untuk bersahur. Seriously, tak lapar pun. And of course boleh dikategorikan dalam amalan diet yang sihat.

Untuk malam, saya lebih suka makan lauk sahaja which is ikan. Tak kisah lah ikan bakar or goreng or stim. Janji ikan. Kenapa ikan? Sebab saya suka makan ikan. And sebolehnya saya elakkan makan ayam yang terlalu kerap kerana saya rasa kalau saya kerap makan ayam, berat saya makin naik. Especially ayam KFC.

Amalan pemakanan saya ni tak dek lah saya straight guna sepanjang seminggu. Ada hari-hari tertentu saya makan pizza lah, beriani GM lah, secret recipe lah. Hahahaha.... Kalau nak cepat dapat effect sila berdisiplin kerana once dah makan makanan yang entah apa-apa, macam dah cover diet 3-4 hari. Kan dah rugi namanya tu?

And air paling important. Jangan jadi macam saya, kurang minum air then saya adalah problem dengan digestion saya. My bad. T______T . Selain berdiet, kena lah bersenam untuk mendapatkan kesan yang lebih cepat. Kalau berat dah reduce, badan jadi lembik-lembik kan? So, kena make it firm dengan cara-cara tertentu. Itu bukan kepakaran saya. You can ask orang yang profesional. Or maybe bila saya berjaya firm'kan lengan saya yang dah lembik ni dan berjaya kuruskan peha saya, will blog about it later. Because now my major problem is lenggan, peha dan juga tepi perut. T______T

Alhamdulillah, berkat diet saya, from 49kg now saya dah turun ke 43.8kg. Diet ni bermula bulan puasa hari tu dan berlanjutan sehingga ke hari ini. Even beraya, berat masih maintain. Syukur. Pergi beraya pun still makan tapi kena beringat juga. Tak makan nanti tuan rumah kecil hati pula, yer dak?




Nih gambar last week and from last week till hari ni, saya dah lost 1kg. Saya aim berat 40kg dan ketinggian saya yang pendek ini just 149cm. So, tak terlalu keding 40kg untuk saya.

14 comments:

Wawa Yusoff said...

dear, 43 kg dah nice sangat.. Tinggi I 150cm je. x jauh pun. hahaha :D

Sfarlina said...

nk jugak laaaa bt tips ni.. nk diet dr skrg >.<

n a d e a said...

aaahh.. kita 151cm.. tp berat 50kg plus.. lglah gedabak nye.... tak suka makan oat.. cane eh.. ade resipi bg oat tu sedap tak? hehe

nida-razak said...

wa amy..da bnyk turun..best2..nida pon wat lebih kurang cm tu..tp slow sket trun..huh..kena more exercise..

~ NANA ~ said...

jelesnye dgn org kurus :(

Nina Aman said...

hi sis amy..dah lame folo u,baru hari ni nk komen2...hehe...u r lucky sbb berat less than 50kg...envy u!nak jugak!!!!

UyaRayza said...

nice tips dear..uya skang tgh berusaha nk kuruskn bdn..nk turun 4 kg..heheh byk kn..

Fatin Fairuz said...

hey..43 tu pun dah okey dah..great tips to be shared anyway=)..kalo cm sy yang bukan pemakan nasi..sy lg suke makan roti..best!..hehe..tp tak tau kenapa..lepas ry..selera makin takde..seluar yang sblm ni fit² pun dah sedikit longgar..

Gud Luck in ur diet amy!=)

meo188 said...

tq... nice info...

nellyberry said...

Nak senang lagi turun berat badan bila tengah heart broken, putus chenta. Confirm tak lalu makan.

Hehe, just kidding. Good info Amy ;>

eidA said...

dear, kalau makan kat kedai, camna nak kurus yer...makan kat kedai mesti bg pinggan, xbag piring..huu..
lepas n kene bekalkan ikan la kat umah sewa..ok gak kan..hee

ReYNa said...

kurusnya nk 40kg.aa,,.mmg btul la kalo mkn nasi ngan budu sure nk mkn 2-3 pggan kan.tp bagus mkn pakai piring.bleh control nk mkn nasi
:)

[e][cHa][ChA] said...

nak selim jugak. tp semangat tak kuat. hehehe

dik amelia said...

wow,, great! nice info ,, thank u so much !! :))

Google Analytics Alternative